Blogs

GEÏNSPIREERD DOOR MIJN COACHGESPREKKEN EN DINGEN DIE MIJ RAKEN

Regelmatig schrijf ik over onderwerpen die ik tegen kom in mijn coachgesprekken. Maar ook over dingen die ik meemaak. Wanneer jij je herkent in deze onderwerpen, dan hebben we vast een klik. 

Bewuster leven

Om lekker in mijn vel te zitten, probeer ik steeds vaker bewuster te leven, meer in het nu te leven.
Het brengt me meer vreugde, tevredenheid, dankbaarheid, innerlijke rust, alles kost gewoon wat minder moeite, dus heb ik minder stress.

Best de moeite waard om ook eens te proberen toch? Maar wat kan je nu doen om meer bewust te leven, in het nu te leven?

Als eerste: minder oordelen en accepteren wat er is.

Alles in het leven gebeurt met een reden, het is altijd precies wat het moet zijn. Iets is niet goed of fout, iets is wat het is.
Ook de mensen die je tegenkomt, kom je tegen met een reden, de een wat langer dan de ander, maar ieder met een eigen les of wijsheid voor jou.
Soms ervaar je dat als vervelend of verschrikkelijk, maar soms zie je achteraf wanneer je eerlijk terug kijkt, dat het je wel wat heeft gebracht. Of andersom kan ook, soms lijkt iets gewoon goed, maar later blijkt dat toch net even anders te liggen.
Bewust leven begon toen ik mijn verzet en weerstand opgaf, toen ik volledig accepteerde dat iets is of niet is. Dat het dan niet meer uitmaakt, wat ik daarvan vindt (dat zijn maar gedachten), maar dat ik aandacht geef aan de emotionele reactie van mijn lijf, de woede, de pijn, de frustratie, de wanhoop die er op dat moment was.
Bewust leven begon toen ik inzag, dat ik deze emotie zelf in stand hield, door het weg te duwen en in mijn slachtofferrol te blijven hangen.
Wat mij echt heeft geholpen, is om meer dankbaar te zijn. Niet mijn aandacht te richten op wat ik niet heb, maar bewust te kijken naar wat ik wel heb en dat echt op de juiste waarde in te schatten. Oefening baart kunst, maar de wet van de aantrekkingskracht bepaalt, dat hoe vaker je dit doet, hoe meer jij kan genieten.
Wat mij nog meer heeft geholpen is, om met meer compassie te leven. Daardoor kan ik een ander makkelijker vergeven, omdat ik frustraties, haat of boosheid van een ander op mij gericht makkelijker kan laten voor wat ze zijn. Omdat ik zie dat deze reactie van de ander voortkomt uit pijn, angst, woede, verdriet, frustratie of onwetendheid. Door het gedrag van een ander niet te veroordelen, maar juist te vergeven en los te laten, geeft me dat veel ruimte. Ruimte om bewust te zijn, maar ook ruimte om meer liefde te mogen ontvangen en meer liefde te mogen geven.

yes !@€1

Als tweede: durf je emoties te doorvoelen.

Op het moment dat ik ophield mijn pijn en verdriet te onderdrukken, kwam er bewustzijn.
Onderdrukken van je gevoel kan door je op je werk te storten, altijd maar met iets bezig te zijn, alcohol te gebruiken, etc.
Maar door je gevoel niet aan te kijken, blijft de emotie erachter in stand. Angstig om de controle over je emotie te verliezen, zijn we als mens bang om de confrontatie met ons gevoel aan te gaan. En je uit jouw frustratie altijd tegen de verkeerde persoon, degene die het dichtst bij je staat.
Zodra je je gevoel aan durft te kijken, lossen je emoties op en uiteindelijk verdwijnen ze. En ik heb gemerkt, dat wanneer je negatieve emoties opgelost zijn en ook meer ruimte komt voor de positieve emoties. Zo heb ik nog beter leren luisteren wat echt belangrijk voor me is, waar ik nu echt blij en opgeruimd van wordt. Op deze manier is ook mijn coachpraktijk van de grond gekomen. Door het verlangen te voelen, welke achter mijn emoties verstopt zat. Door mijn hart te gaan volgen, welke mij influisterde dat ik iets voor een ander wilde betekenen.

Als derde: vertrouw op wat je voelt

Als ik volledig bewust ben, voel ik niet alleen wat ik bij mezelf voel. Ik heb inmiddels ook mijn antennes dusdanig ontwikkeld, dat ik exact aanvoel wat ik bij een ander voel.
Soms heel overweldigend, maar het stelt mij in staat om de ander positieve en opbouwende feedback te geven. Of om voor een ander onder woorden te brengen wat hij voelt, maar voor zichzelf niet uitgepuzzeld krijgt. Het geeft de ander houvast. Mooi om op deze manier de ander te kunnen zien en laten groeien, omdat ook de ander steeds meer durft te vertrouwen op wat hij voelt.

Als vierde: luister naar je lichaam.

Je lichaam is je raadgever. Is alleen maar en altijd in het hier en nu. Het zijn je gedachten die proberen je hierbij weg te lijden, gedachten zijn altijd in het verleden of in de toekomst. Dat noemen we ook wel je ego.
Ik probeer eigenlijk elk uur wel even bewust te zijn van hoe mijn lichaam zich voelt. Moeheid, pijntjes, spanning, voelt het fijn of juist onprettig.
Sinds ik bewuster naar mijn lichaam luister -en ook gehoor geef aan wat mijn lijf aangeeft- voel ik mij ook fitter en gezonder, het kan mij prima vertellen wat goed voor me is.
Zo vertelt mijn lichaam wanneer het even behoefte heeft aan een frisse neus, dan ga ik effe een eind wandelen.

Als vijfde: doe één ding tegelijk.

Het klinkt logisch maar probeer het maar eens met de telefoon als je beste kameraad. Ik betrap mijzelf erop dat koffie drinken eigenlijk iets is wat je er zomaar bij doet, zonder soms echt te proeven. Ik zet daarom eigenlijk elke dag wel even de WiFi uit, om ook goed te kunnen voelen. Mij niet af te laten lijden door alles wat voorbij komt. Maar om dan gewoon even bewust te zijn van het hier en nu.

Als zesde: meditatie en ademhalingsoefeningen

Dit klinkt misschien een beetje zweverig, maar ook ik zit niet met gekruiste knieën op een kussentje. Maar door af en toe mijn aandacht naar binnen te richten, wordt ik bewuster van het hier en nu. Dat geeft mij meer innerlijke rust. Ik pas het dan ook met name toe, als ik ergens wat voel, maar het niet meteen goed kan plaatsen.
En af en toe doen is eigenlijk tijdens het douchen, tijdens het bakje koffie ‘s morgens op de bank. Het kan eigenlijk altijd en overal en het hoeft niet langer dan 30 seconden te duren.
Het werkt als volgt:
Leg je platte hand onder je navel op je buik. Adem rustig en diep in totdat je het voelt onder je hand. Laat de adem ook weer ontsnappen door rustig uit te ademen. Herhaal dit vier keer.
Tips voor een fijne meditatie: Probeer je schouders en gezichtsspieren te ontspannen tijdens de oefening. Bij elke inademing denk je aan iets waarvoor je dankbaar bent. Op die manier neem je dat diep mee je lijf in, wat mij helpt dat ik het tot mij neem. De dankbaarheid ook echt ga voelen.

Probeer het maar eens een periode. En mocht je er gewoon eens een keer met me over willen praten, vul dan even het contactformulier in.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin